PRYZMATY TEATRALNE
WARSZTATY DLA PRZEDSZKOLI
Warsztaty z opowiadania historii
Warsztaty prowadzone były przez doświadczoną opowiadaczkę, która pracuje z historiami z całego świata (głównie z Meksyku) od wielu lat. Czynność opowiadania ma zasadnicze znaczenie w rozwoju bardzo małych dzieci jako sposobu organizacji treści (jakości komunikatu) i budowania relacji międzyludzkich. Tradycja opowiadania stanowi odpowiedź na najprostszą potrzebę komunikowania się, dzielenia się wiedzą, przemyśleniami i uczuciami. Stanowi efekt komunikacji językowej i jest ważnym elementem dziedzictwa kulturowego.
Poprzez spotkania warsztatowe chcieliśmy zapraszać do współtworzenia otwartych sytuacji twórczych, łączyć słowo z plastyką oraz organizować przestrzeń bezpieczną, w której przedszkolne dzieci rozbudzą swoją kreatywność.
Warsztaty ze sztuki performansu
Warsztaty jako podstawę kreacji wykorzystywały salę w przedszkolu oraz dziecięce ciała w ruchu. W tym działaniu kluczowa była uważność, dynamika i integracja z grupą i jej potrzebami. Do komunikacji sensorycznej posłużyły podstawowe materiały plastyczne, które miały zainspirować także opiekunów oraz nauczycieli do powtarzania elementów performansu w domu lub przedszkolu. Istotną kwestią tego działania był fakt, że performans odbył się w przestrzeni dobrze znanej dzieciom, w którym prowadząca dbała o potrzeby wszystkich uczestników, obserwując i doprecyzowując swoją koncepcję do grupy. Główna rama performansów została zbudowana na pracy z niebieską linią Edwarda Krasińskiego i przecinania nią różnych przestrzeni. Odkrywanie lepkości i matowości, lekkości, delikatności, uważność na dźwięki przedmiotów, tekstur, siły i skalowania, z tym stykały się różne dziecięce wrażliwości podczas procesu.
Warsztaty ruchowe
Taniec i ruch są istotną potrzebą rozwojową kilkuletnich dzieci i stanowią okazję do odkrywania, tworzenia nowych, niezwykłych relacji. Choreografka, specjalizująca się w Contakids, przygotowała warsztaty w grupach przedszkolnych, w których nacisk został położony na koncentrację i poczucia bezpieczeństwa – elementów istotnych w budowaniu jakichkolwiek więzi. Wykorzystany został ruch naturalny, spontaniczny współdziałający z siłą grawitacji, który pomógł najmłodszym w odkrywaniu nieznanych dotąd możliwości swojego ciała. Poprzez ruch, swobodę poruszania się, zabawę, prowadzenie siebie nawzajem, uczestnicy warsztatu budowali relacje w grupie, uruchamiając swoją wyobraźnię i tworząc własne jakości ruchowe. Zadania taneczne i ruchowe dawały niesamowitą okazję do pobudzenia kreatywności i pomysłowości.
Celem było ukazanie tego, iż taniec może być nie tylko świetną zabawą, ale również sposobem na wyrażanie się, opowiadanie czy wzajemnie porozumiewanie się.